„A sebezhetőség nem gyengeség. Igaz és bátor állapot. Az igazság és bátorság nem feltétlen kényelmes, viszont sohasem gyengeség.”
Brené Brown
TM Mediáció
A mediáció egy bizonyos vita elrendezésének békés módja. E tárgyalásos konfliktuskezelési módszeralkalmazása során az adott probléma hatékony, mindkét fél számára kölcsönösen megfelelő megoldására koncentrálunk.
Mediátori tevékenységem ezekre a területekre terjed ki:
- Párkapcsolati vitás ügyek rendezésére
- Válási mediációra
- Üzleti, gazdasági vitás ügyek rendezésére
- Családi vitás ügyek rendezésére
Mikor javasolt a mediáció igénybevétele?
Egy kapcsolat mindkét fél számára megnyugtató és kielégítő javítása esetén vagy a kapcsolat korrekt lezárásakor. A mediáció a pereskedésnél gyorsabb, költségkímélő megoldást nyújtó konfliktus kezelési módszer.
Mit csinál a mediátor/közvetítő?
A mediátor olyan pártatlan szakember, aki konfliktuskezelési módszer alkalmazásával segít megoldást találni a felek között vitás ügyük rendezésére. A mediáció eredményeként olyan megoldás születik, amely a konfliktusban részvevő felek egyéni és kölcsönös érdekeinek egyaránt megfelel.
A mediációban való részvétel önkéntes. A sikeres eljárás érdekében a mediátor által meghatározott keretek betartását a felek a mediáció teljes időtartama alatt vállalják.
Miért hasznos a mediáció/közvetítés?
A mediáció egy adott, bizonyos vita elrendezésének békés módja. A hosszan tartó pereskedés nemcsak anyagi értelemben megterhelő mindkét fél számára, hanem rengeteg időt és energiát is felemészt.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a közvetítés eredményeként születő megállapodásokat nagyobb arányban tartják be a felek, mint a bíróság által hozott döntéseket, mivel a mediáció során ők maguk jutnak el a megoldáshoz, az eredményt ezáltal sokkal inkább magukénak érzik.
Az ülésen kizárólag a mediátor és az érintett felek vesznek részt. A mediátort titoktartás kötelezi, az ülésen elhangzottak, az üggyel kapcsolatos bárminemű információt köteles titokként kezelni, ezért egy esetleges perben tanúként nem vehet részt.
Ki a jó mediátor?
- A jó mediátor nem dönt, nem ítélkezik, és nem ad tanácsot.
- Az ügyfelek érdekeit szem előtt tartva mindig pártatlan marad.
- Határozott és tudatos, miközben támogató és empatikus az ügyfelekkel szemben.
- Nyitott és rugalmas az előkészítéstől a megállapodás létrejöttéig.
- A jövőre és a megfelelő megoldásra fókuszál, segít az ügyfeleknek konszenzusra jutni.
- Megbízható, hiteles és diszkrét.
A mediációs eljárást és a mediátor tevékenységét a 2002. évi Közvetítői törvény szabályozza.
Meddig tart a mediáció?
A mediációs folyamat időtartama esetenként eltérő lehet: függ az ügy típusától, a felek együttműködési készségétől és a konfliktus mélységétől. Bizonyos esetekben célszerű co-mediáció alkalmazása, amikor két szakember egy csapatot alkotva segíti az eredményesebb konfliktusmegoldást.
Egy ülés általában 2–3 órát vesz igénybe, és 1–2 alkalom után már létrejöhet a megállapodás. Azonban vannak elhúzódó ügyek: párkapcsolatban, kortársi kapcsolatban vagy a családi viszonyokban mélyebb, súlyosabb problémák kerülhetnek felszínre, ahol javító, helyreállító mediációra van szükség. Az ilyen jellegű folyamat több hónapot is igénybe vehet.