Serdülő a családban

Back to Blog

Serdülő a családban

„A tizenévesek, állandóan érzékelve a különbséget aközött, ahogyan viselkednek, és ahogyan viselkedniük kellene, hogy „igazi énjüknek” megfeleljenek, elkezdenek egyre többet figyelni önmagukra. Amint elkezdik firtatni saját tulajdonságaikat, szembekerülnek a „Mennyire vagyok elégedett önmagammal” kérdésével. Az első években a magas önbecsüléssel összefüggő tulajdonságok gyakran megegyeznek azokkal a tulajdonságokkal, amelyeket a népszerű kortársaiknak tulajdonítanak. A listát a vonzerő vezeti, különösen a lányoknál, ezután következik az elfogadottság a kortárscsoportban. Az összes többi tulajdonság elmarad ezek mögött.

A külső megjelenés ilyen fokú hangsúlyozása szerencsétlen hatással van a lányok önértékelésére, mivel sokan azt hiszik, hogy nem vonzók. Számos országban kimutatták különféle felmérésekben, hogy a lányok alacsonyabbra értékelik önmagukat, mint a fiúk. Az Egyesül Államokban sok kutatás jelentékeny csökkenést talált a gyerekek önértékelésében a serülőkor elején, amelyet ezután folyamatos növekedés követ 14-15 éves kor után.  A kutatók úgy gondolják, hogy az önértékelés kezdeti csökkenésének részben az az oka, hogy az általános iskolából középiskolába kerülés növekvő tanulmányi erőfeszítést követel a gyerektől, miközben meg kell birkózniuk azzal is, hogy egyben az iskolai szociális ranglétra aljára kerülnek. Az önbecsülés későbbi kitartó növekedésének oka kevésbé ismert, talán annak az eredménye, hogy a fiatalok szabadabbak barátaik, környezetük és életvitelük megválasztásában, tehát több a lehetőségük arra, hogy a saját mércéjüknek megfelelően éljenek, de az is lehetséges, hogy vágyott énjük kerül közelebb a valósághoz.

Amiatt, hogy a serdülőket aggasztja az az érzés, hogy bizonyos értelemben több emberként viselkednek attól függően, hogy milyen szerepet játszanak az egyre változatosabb élethelyzetekben, a „valódi én” keresése a serdülőkor egyik meghatározó fejlődési feladata lesz. Identitásuk kialakulásában fontos kérdések:

  • hogyan ítélnek meg másokat;
  • mások hogyan ítélik meg őket;
  • miként vélekednek mások ítéleteiről;
  • mennyire képesek szem előtt tartani az adott társadalmi normákat, amikor másokról ítélnek

A serdülőkori identitásképzés folyamata éppoly nehéz a családok és a barátok számára, mint magának a serdülőnek. A serdülők, miközben igyekszenek önmagukról egy következetes képet kialakítani, a zavaros érzelmeikkel járó feszültséget néha önmagukon vagy másokon vezetik le, aminek következménye gyakran antiszociális, esetleg önpusztító viselkedés.”

Forrás:
Eisenberg, N.,  Damon, W. & Lerner, R. (2006) Handbook of child psychology John Wily&Sons Inc., Hoboken, New Jersey

Back to Blog